Blogi

Uncategorized

TUUTORIT ESITTÄYTYVÄT VOL. 2021

Hei uudet fuksit ja muutkin uteliaat! Meitä on teitä fukseja viihdyttämässä kahden tuutorivastaavan lisäksi 16 tuutoria syksyllä 2021! Täältä voit lukea tuutorien esittelyt. 👏 

Kuka tai mikä on sitten tuutori? Tuutori on henkilö, jolla on jo opintoja takana yhden tai useamman vuoden verran. Tänä vuonna tuutorina on niin viime vuoden fukseja, kuin myös opinnoissaan pidemmälle edenneitä opiskelijoita. 

Tuutorien tehtävänä on auttaa uusia fukseja sopeutumaan yliopiston elämään sekä auttamaan opintojen aloituksessa. Meiltä saat siis apua kaikissa opiskeluun liittyvissä asioissa. Voit esimerkiksi kysyä, missä on tenttitila pääkampuksella tai mistä löytää Treyn toimiston. Meiltä voit myös kysyä hyviä vinkkejä opintojen ulkopuoliseen elämään liittyvistä asioista, esimerkiksi hyvistä ravintoloista ja kahviloista ja lenkkeilyreiteistä. Me ollaan teidän tukena, jos tuntuu, että opinnot eivät edisty ja elämä potkii päähän. Meille voi siis purnata, mutta myös kertoa onnistumisista. Joten fuksit: älkää pelätkö kysyä meiltä apua, sillä me ollaan just teitä varten!

Me ollaan suunniteltu teille kivoja tapahtumia syksylle, joissa pääsette tutustumaan muihin fukseihin, muihin mentorilaisiin ja muihin opiskelijoihin Tampereen yliopistolla. Pääsette tutustumaan myös yliopiston tiloihin sekä yleisesti Tampereeseen.

Nähdään syksyllä!

Terkuin tuutorivastaavat Saara ja Eija & muut tuutorit

Ps. Tuleva fuksi: käythän liittymässä uusien opiskelijoiden Facebook-ryhmään. Saat myös sähköpostiisi selviytymisoppaan heinä-elokuussa, jossa on paljon hyödyllistä tietoa opintojen aloituksesta. 

Uncategorized

Vinkkejä harjoitteluhakuun ja harkkakokemuksia Tredusta

Täällä kirjoittelee Sanna, olen neljännen vuoden Mentorlainen ja parhaillaan harjoittelussa Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa, Kehittämisen ja innovaatiotoiminnan yksikössä. Harjoittelusta saa upeita kokemuksia omasta alasta jo opintojen aikana, ja olin jo pitkään innostuneena odottanut omaa harjoittelujaksoa. Jos siellä joku on juuri etsimässä sitä oikeaa harjoittelupaikkaa, niin toivottavasti saat tästä postauksesta vinkkejä ja tsemppiä harjoittelupaikan hakuun!

Halusin suorittaa harjoittelun ensimmäisen maisterivuoden aikana, ja aloinkin etsiä aktiivisesti harkkapaikkaa kevätlukukauden alkaessa. Selailin JobTeaserin ja monien muiden työpaikkasivustojen ilmoituksia monien viikkojen ajan, ja aluksi pidin kriteerini hyvin avoimina. Ajattelin, että haen paikkoihin, mitkä tuntuisivat edes vähän kiinnostavilta. Etsin mieluisia ilmoituksia, mutta mitään täysin sopivaa ei tullut vastaan. Viikkojen aikana olin kirjoittanut hakemuksen vain pariin hakupaikkaan. Siispä aloin miettiä, minne todella haluaisin ja laittaisin avoimen hakemuksen, vaikka varsinaista hakua ei olisi. Uratoiveeni ovat opiskeluni aikana vaihdelleet ja monet eri vaihtoehdot ovat tuntuneet kiinnostavilta. Halusin harjoittelun tarjoavan hyvin monipuolisia tehtäviä, jotta saisin tarkemmin selville omia kiinnostuksen kohteitani ja mielikuvaa siitä, millaista asiantuntijuutta haluaisin itselleni kehittää.

Opintojeni aikana kiinnostukseni oli kasvanut kehittämistyöhön, ja ajatus monipuolisista koulutuksen kehittämisen tehtävistä alkoi vetää puoleensa. Tampereen seudun ammattiopisto Tredu tuli melkeinpä heti mieleeni, varmaankin siksi, koska Tredun julkaisuja tuli usein vastaan Facebookissa ja Linkedinissä. Laitoin Treduun avoimen hakemuksen, ja kerroin olevani kiinnostunut erityisesti Kehittämisen ja innovaatiotoiminnan yksiköstä. Kerroin hakemuksessa myös mahdollisia työtehtäviä, mistä olisin kiinnostunut juuri Tredussa. Jonkin ajan kuluttua sain sähköpostiini myöntävän vastauksen, ja pääsisin hallinnon harjoittelijaksi Kehittämisen ja innovaatiotoiminnan johtotiimiin. Sovimme harjoitteluni ajankohdasta ja haastattelusta. Olin todella innoissani, koska tiesin pääseväni tekemään hyvin monipuolisia tehtäviä juuri toivomassani organisaatiossa.

Tapasimme Teams-palaverissa K&I:n tiimiläisten kesken, tutustuimme ja kävimme läpi tulevia tehtäviäni. Minulle tuli heti hyvin tervetullut olo ja kaikki kuulemani tehtävät kuulostivat todella mielenkiintoisilta. Käynnissä oli monia eri kehitystehtäviä, joihin saisin osallistua ja valita näistä oman mielenkiinnon mukaan. Pääsin heti ensimmäisellä viikolla mukaan johtotiimin kokoukseen ja muihin sovittuihin tapaamisiin, ja sain heti alkaa tekemään tehtäviä myös itsenäisesti. Pääsin siis heti hommiin mukaan, vaikka aikaa meni myös isoon organisaatioon tutustumiseen ja kaiken tiedon sisäistämiseen ja uuden oppimiseen.

Ensimmäisen viikon vietin toimipisteellä, jonka jälkeen siirryin etätöihin. Tredussa on tällä hetkellä käynnissä hybridimalli, eli töitä saa tehdä joko etänä tai työpaikalla. Tiimityöskentelyä on ollut vaihtelevasti sekä Teamsissa että toimipisteellä, joten työnteko on sujunut myös kotoa käsin todella hyvin ja apuakin on ollut aina saatavilla. Viikot ovat vierineet todella nopeasti ja harjoitteluni on tällä hetkellä puolessa välissä, mikä tuntuu jo vähän haikealta. Tähän mennessä olen saanut tehdä töitä projektitoiminnan, laadunhallinnan ja pedagogisen kehittämisen parissa, osana erittäin mukavaa, asiantuntevaa ja yhteisöllistä tiimiä! Harjoittelussa parasta on ollut myös se, kuinka olen saanut olla osa tiimiä ja tehdä tehtäviä monipuolisesti juuri toivomusteni mukaan. Positiivisesti on myös yllättänyt, kuinka paljon tehtäviä tehdään yhdessä tiimin kesken ja kuinka hyvä yhteishenki välittyy myös koneen ruudulta. Harjoittelu on vahvistanut omia urahaaveitani kehittämistyön parissa ja kirkastanut sitä, mitä merkityksellinen työ juuri itselleni tarkoittaa.

Jos siis oma toiveammatti tai unelmien työnkuva ei ole vielä selkeä harjoittelua hakiessa, niin ei haittaa! Hae vain rohkeasti juuri sellaiseen paikkaan, mikä edes vähän kiinnostaa. Tutustu työpaikkaan ja kirjoita hakemukseen joitain ehdotuksia työtehtävistä, mitä haluaisit juuri siinä paikassa tehdä. Vastaan voi silti tulla vaikka mitä muita hienoja kokemuksia, kun näihin heittäytyy avoimin mielin. Parhaimmillaan harjoittelu voi antaa todella paljon, ja yhtä tärkeää voi olla ymmärtää myös se, mikä ei ehkä olekaan se oma juttu. Harjoittelupaikkoja kannattaa alkaa silmäillä jo hyvissä ajoin, ja se oikea paikka voi löytyä yllättävälläkin tavalla. Elokkaalta valmistutaan hyvin erilaisiin työtehtäviin, ja jokaisen valitsema urapolku on aivan yhtä oikea. Työelämässä on moniosaajille vaikka kuinka paljon tarjottavaa ja harjoittelu antaa hienon mahdollisuuden kokeilla jotain uutta ja verkostoitua.

Paljon tsemppiä siis kaikille harjoitteluhakuun! Nyt saa rohkeasti kokeilla, oppia ja heittäytyä uusiin haasteisiin. Harjoittelu on yksi opintojen hienoin ja opettavaisin kokemus, josta saat vielä todella paljon irti!

-Sanna

aikuiskasvatus, fuksi, kaupallinenyhteistyö

Välivuosi Voionmaan koulutuskeskuksella

Heippa!

Täällä kirjoittelee Taika, 23–vuotias ensimmäisen vuoden Mentorlainen. Iästäkin päätellen muutama välivuosi on vierähtänyt sitten lukio–opiskeluiden, mutta viime syksynä pääsin vihdoin opiskelemaan yhteishaun kautta Tampereen elokkaalle. Ajattelinkin kertoa teille lukijoille, miten pääsin lopulta yliopistoon opiskeltuani ensin vuoden Voionmaan Koulutuskeskuksessa eli Voitsilla, kasvatustieteiden linjalla.

Hain opiskelemaan Voionmaalle kesän 2019 lopulla, koska en menestynyt kauppatieteiden pääsykokeessa aikaisemmin keväällä. Olin kiinnostunut myös kasvatustieteistä, ja uskoin vuoden opintojen olevan fiksu sijoitus tulevaisuuteen, edistävän myöhempiä opintoja sekä lisäävän omaa tietotaitoani. Hakuprosessi Voionmaalle oli todella helppo ja vaivaton. Paperit sisään, yksi haastattelu ja elokuussa istuinkin jo koulunpenkillä.

Opetus Voionmaalla oli todella laadukasta ja se suunniteltiin kasvatustieteiden perusopintojen ja muutaman aineopinnon ympärille. Opetuksesta vastasivat kolme ihanaa vastuuopettajaa. Kurssien sisällön siis määritti Tampereen yliopisto, ja Voionmaalla käsittelimme kurssien aiheita laajasti ja monesta eri näkökulmasta yliopiston luentojen ja materiaalien lisäksi. Yhteensä opintoja tuli vuoden aikana suoritettua 40 opintopisteen edestä, jotka kokonaisuudessaan sain hyväksiluettua omiin opintoihini seuraavana syksynä. Omaa pohdintaa sai kehittää opintojen aikana jatkuvasti ja omia käsityksiä yhteiskunnasta tuli muokattua rajulla kädellä. Opiskelu oli siis hyvin silmiä avartavaa, mutta myös erityisen hauskaa. Luokassa meitä oli 15 nuorta, joista muodostui vuodessa toinen perhe sekä elinikäisiä ystäviä.

Kaiken kaikkiaan Voionmaalla oppi valtavasti tärkeistä yhteiskunnallisista aiheista, politiikasta, kasvatuksesta ja koulutuksesta sekä etenkin omista arvoista ja ajatuksista. Yksi tärkeimmistä opeista on kuitenkin mielestäni oppimaan oppiminen, eli omien opiskelutekniikoiden ymmärtäminen. Varsinkin näin etäopiskelun aikana kyseiset taidot ovat olleet tärkeimmät työkalut arjessa ja olen kiitollinen oppimistani taidoista. Lisäksi Voionmaalla oppi ajattelemaan akateemisesti ja kirjoittamaan akateemista tekstiä, mikä on suuressa roolissa opiskelua. 
Käytännössä olen kiitollinen kaikista opeista, mitä vain ikinä voitsivuoden aikana sain. Koen näiden taitojen olleen avainasemassa kevään 2020 pääsykokeissa, joiden kautta pääsinkin opiskelemaan Tampereen yliopistoon. Ilman akateemisia taitoja pääsykoe olisi varmasti mennyt aivan toisella tapaa, sillä VAKAVA-kokeessa artikkelien käsittely- ja lukutaito ovat tärkeimmät osa-alueet hallita (keväällä 2020 elokas oli mukava VAKAVA–yhteisvalinnassa, mutta vuonna 2021 hakijat pääsevät tekemään jälleen elokkaan oman valintakokeen). Myös ymmärrys yleisesti kasvatustieteistä ja kasvatustieteellisistä käsitteistä auttoivat pärjäämään kokeessa aivan toisella tavalla.

Näiden sanojen myötä haluankin toivottaa kanssaopiskelijoille ihanaa kesän odotusta ja elokkaan hakijoille valtavasti tsemppiä tuleviin pääsykokeisiin. Te rokkaatte, kunhan vain itsekin uskotte siihen minun lisäkseni! Ja jos onni ei ole puolellasi tänä keväänä, välivuosi Voitsilla ei oo yhtään hullumpi vaihtoehto! 🙂 Alla olevalla videolla oon mukana kertomassa Voitsi-opiskelusta.

Keväisin terveisin, Taika

Tämä blogikirjoitus on toteutettu kaupallisessa yhteistyössä Voionmaan koulutuskeskuksen kanssa

Uncategorized

Vaikuttavaa opiskelijaelämää!


Moikka kaikki! Tässä blogipostauksessa opiskelijavaikuttamisesta kertovat Mentor Ry:n omat opiskelija-aktiivit Iiris Taubert, Elina Tulkki ja Heidi Riikonen. 

Yliopistoelämä tarjoaa hyvin monenlaisia mahdollisuuksia kehittää omaa osaamistaan esimerkiksi harrastejärjestöjen, ainejärjestötoiminnan ja tiedekuntien opiskelijavaikuttamisen parissa itselleen mieluisalla tavalla. Useimmiten erilaisten toimijoiden tarjoamiin pesteihin voi hakeutua ilman aiempaa kokemusta, sillä jokaiseen tehtävään perehdytetään vuoden alussa. Nämä ovat mahtavia tilaisuuksia harjoitella esimerkiksi viestintään, työnjakoon ja raportointiin liittyviä taitoja, jotka ovat tärkeitä myös työelämässä. Opiskelijavaikuttamisesta saa myös paljon uusia ystäviä ja kontakteja, sekä ikimuistoisia ja hauskoja kokemuksia, joita muistella vielä pitkään opiskeluajan jälkeen! 

Yliopistossa ja sen piirissä tapahtuva vaikuttaminen on pitkälti opiskelija-aktiivien vapaaehtoisvoimin tapahtuvaa toimintaa, minkä vuoksi sen tulee olla mielekästä ja antoisaa. Opiskelija-aktiivina saat toteuttaa ideoitasi yhdessä muiden kanssa, ja samalla saat tutustua uusiin ihmisiin dekaanista teekkareihin pestin mukaan.  

Vaikuttava opiskelijaelämä on todella antoisaa paitsi yhteisölle myös aktiiveille! 

Seuraavaksi esittelemme muutaman tärkeän paikan, joissa voi toimia opiskelijavaikuttajana ja lopusta löytyy vielä meidän järjestö-CVt ja terveiset! Meihin voi myös olla yhteydessä telegramin tai sähköpostin kautta, jos kaipaat tsemppausta tai lisätietoja. 

Ainejärjestöt: 

Mentor ry on Elinikäisen oppimisen ja kasvatustieteiden opiskelijoiden ainejärjestö, jonka tärkeimpänä tehtävänä on valvoa jäsentensä etuja. Lisäksi Mentor muun muassa edustaa opiskelijoitaan sekä järjestää virkistystoimintaa ja uusien opiskelijoiden tuutoroinnin. Mentorin hallituslaisten ja toimihenkilöiden tehtävien esittely löytyy täältä.  

Meistä jokaisen into opiskelijavaikuttamiseen on lähtenyt Mentor ry:n hallituksen riveistä, joten suosittelemme lämpimästi hallitus- ja toimihenkilöhommiin ryhtymistä! 

Harrastejärjestöt

Opiskelijamme voivat osallistua harrastekerhojen toimintaan monin eri tavoin. Useimmat harrastekerhot ja -järjestöt ovat järjestäytyneitä, jolloin niiden toimintaa ohjaa ryhmän jäsenistä koostuva hallitus. Hallituksessa on usein muutama vakiopesti esim. puheenjohtaja, varapuheenjohtaja ja sihteeri, mutta myös muita pestejä, jotka ovat kyseisen kerhon toiminnan kannalta tärkeitä. Hallituslaisten lisäksi toiminnassa on usein mukana myös toimihenkilöitä, jotka toimivat hallituslaisten apukäsinä esimerkiksi viestintään tai tapahtumien järjestelyihin liittyvissä tehtävissä. Tapahtumiin ja muuhun toimintaan voi kuitenkin osallistua matalalla kynnyksellä eli ei tarvitse huolehtia vastuuhommista, jos ei niihin koe olevansa valmis. Oheisen linkin kautta löydät TREYn piirissä toimivat harrastejärjestöt yhdestä paikasta. Kasvatustieteiden harrastejärjestöjä ja -kerhoja ovat Kaiku-kuoro, retkeilyyn ja ympäristökasvatuksen kehittämiseen keskittyvä Klapi sekä OKA ryn organisoima mutta mentoreillekin avoin liikunta- ja vapaa-ajankerho Kipinä. Näiden toimintaa voit seurata esimerkiksi Insagramissa (@kaikukuoro,  @klapi.edunluontoryhma ja @kipina_ry) ja Facebookista (KAIKU-kuoro, Klapi ja Kipinä ry). 

Heidi on ollut aktiivinen Klapissa eli entisessä Edun luontoryhmässä sen perustamisesta alkaen. Klapin toiminnan piirissä on päässyt retkeilemään, suunnittelemaan toimintaa ja järjestämään esimerkiksi koronasyksyn Metsähaaste-tapahtumaa Kaupissa. Klapi on myös järjestänyt pari kertaa mökkiviikonlopun kansallispuiston maisemiin, mitkä ovat jääneet mieleen erityisesti hyvän yhteishengen ja sienisaaliiden ansiosta. 

Tiedekuntajärjestöt: 

Kasvo ry on kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnan tiedekunta- ja edunvalvontajärjestö (myös ns. kattojärjestöksi kutsuttu). Kasvon jäseniä ovat tiedekunnan järjestöt eli TamAus ry, Mentor ry, ITU ry ja OKA ry, eivät siis yksittäiset opiskelijat. Järjestön keskeisenä tehtävänä on toimia linkkinä EDU:n ainejärjestöjen ja tiedekunnan opiskelijaedustajien (eli hallopedien) välillä ja tiivistää näiden välistä yhteistyötä. Kasvo myös edistää EDU:n ainejärjestöjen välistä yhteistyötä esimerkiksi järjestämällä yhteisiä tapahtumia sekä vetämällä erilaisia jaostoja ainejärjestöjen toimijoille. Esimerkiksi puheenjohtajien, kansainvälisyyden, tuutoroinnin ja kopo-toimijoiden (eli koulutuspoliittisten vastaavien) jaostoissa näiden vastuualueiden toimijat kokoontuvat verkostoitumaan, jakamaan kokemuksia sekä auttamaan toisiaan yli ainejärjestörajojen.  Kasvo pitää myös tiiviisti yhteyttä tiedekunnan henkilökuntaan ja johtoon, sekä edustaa EDU:n opiskelijoita erilaisissa tiedekunnan tapaamisissa. Lisäksi Kasvo huolehtii, että EDUn opiskelijoilla on edustusta opiskelijoiden asioita koskevissa työryhmissä ja vastaa opiskelijajäsenten rekrytoinneista näihin elimiin.  

Kasvon hallitukseen ovat tervetulleita kaikki jäsenjärjestöjen jäsenet aikaisemmasta järjestökokemuksesta riippumatta! Hallitus valitaan vuosittain syyskokouksessa, ja EDUstusta pyritään saamaan jokaisesta jäsenjärjestöstä.  

Elina vaikutti Kasvon hallituksessa vuonna 2019 sihteerinä ja edunvalvontavastaavana ja voi suositella kattojärjestön toimintaa kaikille yli ainejärjestörajojen menevästä verkostoitumisesta kiinnostuneille! On mahtavaa tutustua OKAlaisiin, ITUlaisiin ja TamAuslaisiin! Kasvossa pääsee myös konkreettisesti edistämään sitä, että kasvatustieteiden alan asema säilyy yliopistoyhteisössä, sekä pitämään huolta että opiskelijoiden ääni kuuluu tiedekunnan johdon tapaamisissa. 

Tiedekuntaneuvosto

Jokaisella tiedekunnalla (esim. EDU) on oma tiedekuntaneuvosto, jonka tehtävänä on pitkälti käsitellä eri valmistelevien työryhmien esityksiä liittyen tiedekunnan toimintaan ja reagoida niihin. Tiedekuntaneuvostossa toimii hallinnon opiskelijaedustajia eli hallopedeja, joiden tehtävänä on perehtyä kokousmateriaaleihin ja edustaa muiden hallopedien kanssa opiskelijoiden näkemyksiä liittyen kokouksessa käsiteltäviin aiheisiin, kuten opiskelijavalinnan perusteiden ja opetussuunnitelman hyväksymiseen. Kokoukset järjestetään kuukausittain ja niistä maksetaan osallistujille myös kokouspalkkio. Hallopediksi tai varajäseneksi voi hakea kuka tahansa kyseisen tiedekunnan läsnä oleva opiskelija ja kausi kestää kahden vuoden ajan. Välillä kuitenkin aukeaa paikkoja myös kesken kauden esimerkiksi opiskelijavaihdon ajaksi, joten kannattaa seurata esimerkiksi Kasvon eli tiedekuntamme kattojärjestön tiedotteita. Lisätietoa halloped-toiminnasta löydät täältä

Heidi on päässyt hallopedina tekemään esimerkiksi kannanottoa erillisen esseemuotoisen Elokas-pääsykokeen säilyttämisen ja opiskelijoiden sisäänottokiintiöiden monipuolisuuden puolesta. Näiden kannanottojen taustalla on ollut pyrkimys säilyttää monitaustaisten ja eri-ikäisten hakijoiden tosiasiallinen mahdollisuus päästä opiskelemaan elinikäistä oppimista ja kasvatusta. 

Työryhmät ja toimielimet: 

Yliopiston piirissä toimii monenlaisia työryhmiä, joiden tarkoituksena on valmistella esityksiä päättäville elimille, kuten tiedekuntaneuvostolle tai edustajistolle. Yliopiston alaiset toimielimet taas tekevät itsenäisesti päätöksiä toimielimen tarkoituksen mukaan. Monissa toimielimissä sekä valmistelevissa työryhmissä, kuten koulutuksen ohjausryhmässä, on yksi tai useampi paikka opiskelijaedustajalle. Myös ylioppilaskunta muodostaa välillä opiskelijoista työryhmiä, jotka keskittyvät useimmiten jonkun tietyn tavoitteen saavuttamiseen. TREYn hallitus valitsee opiskelijaedustajat sisäisiin työryhmiinsä, kun taas TREYn edustajisto valitsee opiskelijaedustajat yliopiston alaisiin toimielimiin Samoin kuin tiedekuntaneuvostoissa, yliopiston alaisissa työryhmissä kausi on kahden vuoden mittainen. Kausien sisällä aukeaa kuitenkin usein paikkoja täydennyshauissa erilaisiin ryhmiin, joten kannattaa pitää silmät auki mahdollisten paikkojen varalta! Tiedot aukenevista hauista löytyvät TREYn sivuilta https://trey.fi/ajankohtaista.  

Iiris toimi vuoden 2020 yhdessä toimielimistä, muutoksenhakulautakunnassa, varajäsenenä ja nyt kautena 2021–2022 samassa työryhmässä varsinaisena jäsenenä. Toimielimessä on oppinut paljon yliopiston sisäisistä prosesseista esimerkiksi hyväksiluvun suhteen, ja ryhmässä toimiminen ei ole vaatinut mitään erityistaitoja. Siksi Iiris hakikin vielä varaedustajana olemisen jälkeen varsinaisen edustajan paikkaa, sillä toimielimen tehtävät olivat niin mielenkiintoisia! 

TREYn edustajisto ja hallitus: 

TREYn edustajisto muodostuu vaaleilla valituista yliopiston opiskelijoista kahden vuoden välein. Sen tehtävänä on valvoa ylioppilaskunnan toimintaa, valita sen hallitus ja ajaa opiskelijoiden etua päätöksenteossa. Edustajisto on Tampereen ylioppilaskunnan eli TREYn korkein päättävä elin, minkä takia siellä pääsee päättämään esimerkiksi ylioppilaskunnan linjoista ja budjetista. 
 
Meistä kaikilla on kokemusta edustajistossa toimimisesta ja siinä ehkä hienointa on, että monialaisista taustoista olevat opiskelijat pyrkivät yhdessä luomaan parasta mahdollista opiskelijayhteisöä ja ylioppilaskuntaa kukin omaa näkökulmaansa edustaen. Edustajisto on hyvä paikka tutustua yliopiston opiskelijoihin oman alan ulkopuolelta! 

Edustajisto valitsee vuosittain ylioppilaskunnan hallituksen, joka toimii täysipäiväisesti meidän opiskelijoiden eteen. Jokaisella hallituslaisella on omat vastuualueensa, joita tehdään vuoden aikana yleisen hallitustyön lisäksi. Kun edustajisto päättää ylioppilaskunnan suuret linjat, on hallituksen vastuuna tehdä päivittäinen työ ylioppilaskunnan eteen. Ylioppilaskunnan hallituksessa tehdäänkin jatkuvaa työtä meidän opiskelijoiden eteen niin esimerkiksi järjestötilojen lisäämisen, kurssien laadun takaamisen, halvan opiskelija-asumisen kuin monipuolisten kansainvälistymismahdollisuuksien puolesta. Jos siis opiskelijavaikuttaminen kiinnostaa enemmänkin, on ylioppilaskunnan hallitus siihen hyvä mahdollisuus. 
 

Iiris toimi vuonna 2020 TREYn hallituksen järjestö- ja tuutorointivastaavana ja vuoden 2021 TREYn puheenjohtajana. Hallitusvuodet ovat Iirikselle olleet erinomaisia mahdollisuuksia oppia monia työelämätaitoja, haastaa itseään, verkostoitua ympäri Suomea sekä kaiken kaikkiaan kasvaa ihmisenä. Jos opiskelijoiden eteen haluaa päästä vaikuttamaan isossa mittakaavassa, on ylioppilaskunnan hallitus siihen erinomainen paikka! 

Kansallinen vaikuttaminen: 

Oman opiskelukaupungin piirissä tapahtuva toiminta ei ole ainoa mahdollisuus, jos opiskelijavaikuttaminen kiinnostaa. Meille kasvatustieteilijöille on nimittäin oma yhteistyöjärjestö Suomen Kasvatustieteiden Opiskelijoiden Liitto, eli tuttavallisemmin SKOL, jonka toimintaan kaikki kasvatustieteilijät ovat tervetulleita aikaisemmasta järjestökokemuksesta riippumatta! Vuonna 2018 perustetun liiton tehtävänä on kehittää yhteistyötä eri kaupunkien kasvatustieteiden opiskelijoiden ja järjestöjen välillä, sekä vahvistaa kasvatustieteilijöiden brändiä työmarkkinoilla. Termiä “liitto” ei kannata säikähtää, sillä SKOLissa pääsee tekemään ja vaikuttamaan hyvin samaan tyyliin kuin missä tahansa muussa opiskelijajärjestössä. Ainoa ero on, että SKOL toimii kansallisesti ja järjestää toimintaa kaikille Suomen kasvatustieteilijöille. Liiton jäseniä ovat kasvatustieteiden opiskelijajärjestöt, eli myös Mentor ry on SKOLin jäsen. SKOLin toiminnassa tutustuu ihmisiin ympäri Suomen sekä saa hyvää kokemusta työelämään. SKOLin toimintaan voi lähteä mukaan esimerkiksi hakemalla hallitukseen, joka valitaan vuosittain syksyllä järjestettävässä vuosikokouksessa. Hallitukseen pyritään valitsemaan vuosittain edustus jokaisesta jäsenjärjestöstä. Lisäksi SKOL rekrytoi usein toimihenkilöitä mukaan järjestämään ja kehittämään liiton toimintaa. Myös lähtemällä oman ainejärjestön SKOL-vastaavaksi pääsee hyvin tutustumaan toimintaan sekä verkostoitumaan ympäri Suomen! Lue SKOLista lisää täältä: www.skolnet.fi 

Elina on toiminut SKOLin hallituksessa reilun vuoden ja tällä hetkellä puheenjohtajana. Yksi parhaista asioista SKOLissa on tutustua kasvatustieteilijöihin yli kaupunkirajojen sekä muihin kasvatustieteiden opiskelijajärjestöihin! Toimintaa pääsee joka roolissa myös kehittämään paljon sekä toteuttamaan omia ideoitaan, sillä SKOL on vasta hyvin nuori järjestö. Viime vuonna esimerkiksi lanseerattiin SKOLin valtakunnallinen mentorointiohjelma! 

Heidi Riikonen (heidi.m.riikonen@tuni.fi) 

Heidin terveiset: 

Aloitin opinnot syksyllä 2018 ja lähdin heti rohkeasti mukaan kaikenlaiseen toimintaan. Aluksi opittavaa oli todella paljon, mutta konkareiden opissa pääsin nopeasti hommiin kiinni! Erilaisissa pesteissä olen oppinut valtavasti erilaisia taitoja, tutustunut mahtaviin ihmisiin ja oppinut paljon uutta myös itsestäni. Suosittelen opiskelijavaikuttamista kaikille, jotka kaipaavat tenttikirjojen oheen haasteita, hauskanpitoa ja konkretiaa!  

Heidin järjestöCV 

2019 

  • Mentor ry: Edunvalvontavastaava, ympäristötoimihenkilö, mentorointiohjelman toimihenkilö, Mentor 45-vuosijuhlatiimin jäsen 
  • Klapin aktiivi 
  • EDUn tiedekuntaneuvoston halloped (varsinainen) 

2020 

  • Mentor ry: kulttuuritoimihenkilö, tuutor 
  • EDUn tiedekuntaneuvoston halloped (varsinainen) 
  • TREYn ympäristötyöryhmän jäsen 
  • Klapin aktiivi 
  • EDUn lenkkihaaste-tiimin jäsen 

2021 

  • Tampereen Ylioppilaskunta TREY: edustajiston varsinainen jäsen 
  • EDUn tiedekuntaneuvoston Halloped (vara) 

Elinan terveiset: 

Lähdin syksyllä 2015 fuksina mukaan oman ainejärjestömme Mentorin toimintaan vähän puolivahingossa, ja sille tielle on jääty enkä päivääkään ole katunut! Monenmoista on tullut tehtyä ja koettua, ja ennen kaikkea on tullut opittua valtavasti sekä tavattua toinen toistaan mahtavampia tyyppejä, joista moni on jäänyt elämään ystäviksi vielä vastuupestien päätyttyäkin. Järjestötoiminta on opettanut minulle esimerkiksi organisointi- ja tiimityötaitoja, sekä tehnyt opiskeluajoistani äärettömän ikimuistoista ja merkityksellistä. Lähde siis rohkeasti mukaan vaikuttamaan!  

Elinan järjestöCV: 

2016 

  • Mentor ry: FuksiTirehtööri (aka tuutorivastaava) 

2017 

  • Mentor ry: varapuheenjohtaja, vapaa-aikavastaava, varainkeruuvastaava ja tuutori 
  • Tampereen yliopiston ylioppilaskunta (Tamy): järjestövaliokunnan jäsen 

2018 

  • Mentor ry: puheenjohtaja 

2019 

  • Mentor ry: tuutori 
  • Kasvo ry: sihteeri ja edunvalvontavastaava 
  • Tampereen ylioppilaskunta TREY: edustajiston varajäsen 

2020 

  • Mentor ry: toiminnantarkastaja 
  • SKOL ry: viestintäkoordinaattori, alumnitiimin jäsen, kaupunkitiimin jäsen 
  • Tampereen ylioppilaskunta TREY: edustajiston varsinainen jäsen 

2021 

  • SKOL ry: puheenjohtaja 
  • Tampereen ylioppilaskunta TREY: edustajiston varajäsen 

Iiriksen terveiset: 

Erilaiset halloped-, järjestö- ja ylioppilaskuntatehtävät ovat värittäneet erittäin paljon omaa opiskeluaikaani fuksivuodesta 2016 lähtien, ja juuri ne ovat tehneet opiskeluajastani yhden hienoimmista vaiheista omassa elämässäni. Vaikkei jokaisen ole pakko olla opiskelija-aktiivi yhtä pitkän kaavan mukaan kuin mitä olen ollut, niin erilaisista opiskelijatehtävistä saa silti monia hienoja kokemuksia, oppeja ja uusia tuttuja sekä ystäviä. olen todella kiitollinen kaikista niistä mahdollisuuksista, joita mulle opiskelija-aktiivius on suonut, ja siksi suosittelen ihan jokaista kiinnostunutta lähtemään johonkin tehtävään mukaan! ❤  

Iiriksen järjestöCV 
2017 

  • Mentor ry: tuutorivastaava 

2018 

  • Mentor ry: varapuheenjohtaja, varainkeruuvastaava ja tuutori 
  • Tampereen yliopiston ylioppilaskunta (Tamy): edustajiston varsinainen jäsen 

2019 

  • Mentor ry: puheenjohtaja 
  • Tampereen ylioppilaskunta TREY: edustajiston varsinainen jäsen 

2020 

  • Tampereen ylioppilaskunta TREY: hallituksen jäsen 
  • EDU: tiedekuntaneuvoston varajäsen 
  • Tampereen yliopisto: muutoksenhakulautakunnan varajäsen 

2021 

  • Tampereen ylioppilaskunta TREY: hallituksen puheenjohtaja 
  • EDU: tiedekuntaneuvoston varsinainen jäsen 
  • Tampereen yliopisto: muutoksenhakulautakunnan varsinainen jäsen 
Uncategorized

Tuutorvastaavien terveiset ja vinkit hakijoille

Moro!

Tästä blogikirjoituksesta löydät vinkit pääsykokeeseen sekä muuta hyödyllistä infoa.

Koronatilanne on tuonut lisähaasteita hakuprosessiin: Viime vuonna pääsykoe järjestettiin poikkeuksellisesti etänä VAKAVA-kokeen muodossa yhdessä muiden kasvatusalan koulutusohjelmien kanssa. Tänä keväänä on kuitenkin tarkoitus palata elokkaan omaan pääsykokeeseen, jossa aineisto jaetaan vasta koetilanteessa. Tämän hetkisten linjausten mukaan koe on tarkoitus järjestää fyysisesti paikan päällä. Koronatilanne voi tuoda koejärjestelyihin muutoksia, joten seuraa Tampereen yliopiston sivuja.

Vaikka elokkaan pääsykokeessa aineisto jaetaan vasta koetilanteessa, niin kokeeseen voi ja kannattaa silti valmistautua. Suosittelemme vilkaisemaan aikaisempien vuosien valintakokeita. Kannattaa myös lukea kasvatustieteellisiä artikkeleita, jotta tieteellisen tekstin lukeminen tulee tutummaksi. Artikkeleita löytyy vapaasti luettavissa esimerkiksi Kasvatus & Aika -lehdessä. Käy tsekkaamassa myös viime vuoden tuutorvastaavien vinkit pääsykokeeseen.

Pääsykoe saattaa tuntua stressaavalta etenkin, kun aineistoon ei pääse tutustumaan ennakkoon. Muista olla armollinen itsellesi: kokeen onnistuminen ei määritä sitä, kuka olet ja mihin pystyt. Älä siis stressaa turhaan Muista syödä ja juoda sekä nukkua hyvin ennen koetta, jotta pysyt virkeänä läpi kokeen. Tsemppiä hakuun Huom! Teimme hakijoille yhteisen Facebook-ryhmän “Elokas-hakijat 2021”, jossa me tuutorvastaavat ja tuutorit vastaamme kysymyksiin ja päivitämme tärkeitä infoja. Ryhmässä saat varmasti myös vertaistukea hakuun liittyen. Tyhmiä kysymyksiä ei ole olemassa, joten kysy rohkeasti mitä vaan.

Muista seurata Mentor ry:tä Instagramissa ja käydä katsomassa kohokohdista vuoden takaista “Elokkaan arkea”. Siellä eri vuosikurssien opiskelijat kertovat opinnoista ja opiskelijaelämästä

Keväisin terveisin tuutorvastaavat Saara & Eija

Ps. meille voi laittaa myös sähköpostia mentortuutorit@gmail.com

Uncategorized

Vapaa-aikasektorin vuosi 2020

Vuosi näyttäisi vaihtuvan taas seuraavaan, ja ainakin kymmenen vuotta kestänyt 2020 alkaa kaikkien odotusten vastaisesti päättymään. Nyt ehkä vapaa-aikasektorikin uskaltaa kurkistaa olan yli kuluneeseen vuoteen ja miettiä, miten meni noin niinku omasta mielestä. Jos ei muuta, niin ainakin koettelemukset ovat tarjonneet uniikkia perspektiiviä tapahtuman järjestämiseen, ja ehkä myös elämään. Seuraavaksi vastaavan muistikuvia vuodesta pienellä ripauksella huumoria, sillä eihän savolainen voi tällaista vuotta vakavasti ottaa. 

 “Jos kaikki onnistuu, se ei ole vaparitoimintaa.”
Tämä on se ohjenuora, jota noudattamalla tämä karanteeninhuuruinen vuosi ollaan vedetty. Taikurin hatusta vedetyt rajoitukset, ohjeistukset, sekä muut mallastustoimintaa haittaavat tekosyyt ovat antaneet uniikin twistinsä vapaa-ajan toimintaan, ja välillä usko asioiden lutviutumiseen on saatu vain pääministeri Marinista, hänkin vanha ainejärjestötoimija. On kuin olisimme yhdessä taistelleet suomalaisten hyvinvoinnin puolesta, molemmat vihreissä haalareissamme. Välillä on kuitenkin käynyt mielessä lasketaanko se tapahtumaksi, jos vastaava sitsaa yksin yksiössään laulaen Onkos tullut NYT:iä, jumittaen NYT:iin uudelleen ja uudelleen. Tällaiset pohdinnat on kuitenkin syytä jättää taka-alalle, sillä kaikesta on selvitty. Suurempi kuin pieni kiitos kuuluu toimihenkilöille, jotka ovat kerta toisensa jälkeen jaksaneet sietää muuttuvia olosuhteita, loppunutta mentorboolia sekä vastaavan ”kiva tietää näin kolmelta aamuyöstä” -tilannepäivitysviestejä.
Ehkä paras kuva tästä via dolorosasta saadaan pikaisella vuoden läpikäynnillä: 

Näinkään kovalla asenteella ei mestaruutta irronnut.

Alkuvuoden hyvinvointia edusti Loikkien lukuvuoteen, lähes liikunnallisuutta hiponut Kaupin trampoliinipuistoseikkailu. Miksi lukuvuosi piti päästä aloittamaan urheilulla, kun joulun ja uuden vuoden juhlimiset painoivat vielä takaraivossa, taitaa jäädä mysteeriksi. Tervettä vaihtelua edustanut tapahtuma huipentui klassiseen Markuksentorin kerhotilaan. Seuraavaksi päästiin onneksi perinteisempään vaparimeininkiin kyykän mm-kisojen muodossa. Vaparitiimin onnekkaimmat jäsenetkin pääsivät edustamaan Mentoria, liekö se hyvä asia jääköön lukijan vastuulle. Ja vaikka karttu ei olisikaan lentänyt, niin minttua tarjottiin, kansa viihtyi ja jatkoille selvittiin. Voiko enempää pyytääkään yhdeltä vuoden suurimmista tapahtumista.

Seuraavaksi päästiinkin pääbisnekseen, suurimpaan ja kauneimpaan, vapaa-aikatoiminnan Graalin maljaan: sitsaamiseen. TamArkin ja KoRKin kanssa järjestetyt sitsit toteutettiin presidentinlinnaa muistuttavan Bommarin rustiikkisissa tiloissa, ja teeman mukaisesti meno oli kuin Alppien rinteillä, ainakin tasapainon vinkkelistä. Mintun, vohveleiden ja muiden sitsieväiden nauttimisen jälkeen matka jatkui slalompujotteluna Heidis’ Bier Bariin, jossa after ski -teema huipentui pöydillä tanssimiseen ja kolpakoihin. Näin ainakin vastaavan muistikuvissa.

Tästä sitsikuvasta tulee jostain syystä mieleen semmaesitykset: yksi puhuu, muut tuijottavat lattiaa, tuotos pysyy kasassa vain hädin tuskin.
Kuva: Juho Viitala

Sitsien jälkeen otettiin vähän taukoa illanvietosta, ja keskityttiin kisakunnon palautteluun. Pullaa ja pelejä -tapahtuma oli sisällöllisesti sitä itseään, laskiaispullia ja lautapelejä. Se mikä Monopolissa tuhotuissa ystävyyssuhteissa hävittiin, se herkullisissa pullissa voitettiin. Plussan puolelle siis jäätiin. Kevään viimeiseksi tapahtumaksi jäivät maaliskuun St. Patrick’s Day-sitsit. Kaikkien vihreähaalaristen perinteikäs riemujuhla ajoittui aikaan juuri ennen koronarajoituksia, joten tavallisesta suursitsimeiningistä poiketen tapahtumasta tuli joutsenlaulu tapahtumakeväälle. Suruun kuitenkin auttoi ystävien läsnäolo ja runsaat tarjoilut, joista nautittiinkin pitkälle iltaan. 

Vaan eipä ollut kesäkään tyhjäntoimittamista. Yleisön pyynnöstä, vuosien odotusten jälkeen, Edulle oli ilmestymässä oma laulukirja. Luonnollisesti vapaa-aikatiimillä oli oma sitsinnälkäinen lehmä ojassa, joten vapaa-aikasektori löi varainkeruun kanssa hynttyyt yhteen ja oli tässäkin mukana. Ja mikä olikaan lopputulos: täydellisyyttä hipova, rakkaudella tehty laulukirja, joka yhä edelleen kirvoittaa kyyneliä koskettaessa. Kyseinen laulukirja saattaakin jäädä allekirjoittaneen akateemisen uran suurimmaksi kirjalliseksi saavutukseksi, niin suuri ja kaunis se on. 

Näihin kuviin ja tunnelmiin jäätiin keväällä, tosin osa eksyi vielä myöhemmin jatkoille Espantorniin. Huhujen mukaan osa myös kirjaimellisesti eksyi Espantornissa.

Nyt on jo helppo ottaa mukava asento kotisohvalla ja naureskella syksyn menneitä tapahtumia ja toilailuja, mutta toisin oli vielä elokuussa. Epidemian etenemisen tahti oli suurempi mysteeri kuin Sisun käyttäminen, ja Kolmioiden puuttumisen luoma tyhjiö romahdutti rytmin elämästä. Vain yksi asia oli varmaa: Wappua ei skipata. Oli siis aika havahtua kirjatenttien, etäluentojen ja yksiön tunkkaisen sisäilman suosta ja tarjota mentorboolia janoiselle kansalle. Syksyn ensimmäinen tapahtuma olikin Mentorin wappupääpäivä. Mentorin koronanyrkin valmistelemilla turvajärjestelyillä saatiin edes hetken ajan tuntea toukokuun sielua lämmittävä aurinko ja painaa päähän skumpankeltainen lakki. Ehkä tämän voimalla jaksaa odottaa seuraavaan, entistä suurempaan ja skumppaisempaan wappuun. 

Kuten temppareissa ihmistä ohjaa läheisyydenkaipuu, vapaa-aikatiimiä ohjaa bileenkaipuu. Olikin luonnollista, että Kolmoiden puutteesta huolimatta kolmioetkot olivat rationaalinen toimenpide. Ja nehän järjestettiin. Vaikka kuluneita soittolistoja ja jurristen kanssajuhlijoiden iholle hengittämistä ei päästykään kokemaan, niin tapahtuma oli onnistunut. Toisin kuin Kolmioilla, tarjolla oli myös mentorboolia, joten on mahdotonta sanoa kumpi tapahtuma on loppujen lopuksi parempi. 

Uusia fukseja! Uusissa haalareissa!

Mentorin perinteisimpiä tapahtumia on Back to skål. Tällä tapahtumalla potkitaan alkanut lukuvuosi käyntiin, mutta sen todellinen tarkoitus on muistuttaa vaparitiimiä, että myös opiskelut ovat olemassa. Raivokas tapahtumanjärjestäminen vaatii raivokkaat huvit, ja siinä sivussa sellaiset sivuseikat kuin ”opintopisteet” ja ”luennot” jäävät helposti unholaan. Opintomenestyksestä viis, Markuksentorin intiimeissä tunnelmissa korkattiin bissen lisäksi mentorpeli, tuo Snakes and laddersin objektiivisesti parempi versio ja Hervantapelin haastaja. Hauskuudestaan huolimatta ilta vaati veronsa, ja seuraavana tapahtumana olikin astetta rennompi lautapeli-ilta. Yleensä ainoa muuttuva labyrintti mitä pääsee kokemaan on matka jatkoilta himaan, mutta myös lautapeliversio tarjosi oman hupinsa, tai ainakin tervettä vaihtelua. Älyllinen stimulointi lautapeleillä antoi myös kiitollisuutta omaa alaa kohtaan. Onneksi SPSS hoitaa kaiken, eikä tarvitse tuskailla matemaattisten dilemmojen kuten Carcassonnen pistelaskun kanssa. 

Kuten kuuluisa sananlasku kuuluu, ei Mentoria ilman viini- ja juustoiltaa. Juuston ja viinin täyteinen ilta teki terää kuten aina, varsinkin kolmannelle vuosikurssille. Fiinit suolakeksit ja kyykkypunkut vaihtuivat Hittiputkeen ja kotitekoiseen mysteeriviiniin noin nanosekunnissa, ja viini-illan ja sitsien raja hämärtyi hetki hetkeltä. Ei siinä, jokainen tyylillään. Muille osallistujille ilta tarjosi sitä kuuluisaa kylttyyriä tietovisailun ja edellä mainitun kyykkypynkun muodossa. Viinin lisäksi fuksit pääsivät myös korkkaamaan tuoreet haalarinsa ensimmäistä kertaa, ja mikäs sen hienompaa! 

Kyykästä päästiin nauttimaan marraskuun tunnelmallisessa talvisäässä.
Onneksi hanki kantoi!

Vuoden kliimaksi, sen viimeisen tapahtuman hekuma, koettiin tällä kertaa kyykän muodossa. Mikä olisikaan arvokkaampi epilogi vapaa-aikatiimille kuin minttukaakaon ääressä nautittu kyykkähetki. Vastaava ei voisikaan kuvitella kauniimpaa näkyä kuin vihreähaalariset fuksit heittämässä karttua suuremmalla raivolla kuin millä vastaava on hakannut KASA-kurssien oppimispäiväkirjoja. Tähän aurinkoiseen marraskuupäivään kulminoitui vuoden kestänyt myllerrys ja vaivannäkö, jäljellä on kirjoittamisen hetkellä vain seuraavan tiimin perehdyttäminen ja kuluneelle vuodelle kilistäminen. 

Kiitokset tapahtumiin osallistuneille ja toimareille, seuraavana vuonna hyvinvoinnista huolehtii Taika, kätyreinään Jenny, Katariina sekä Aurora!

Uncategorized

Hallitushaku 2021

Vuosi lähenee loppuaan ja pian on aika valita Mentor ry:n vuoden 2020 hallitus.

Mentorin Instagramissa pyörineet hallituspestien esittelyt on saatu päätökseen, jonka myötä uuden hallituksen hallitusrekrytointi polkaistiin käyntiin. Tänä vuonna olemme luoneet ennakkokyselyn hallitustoiminnasta kiinnostuneille jäsenille, mihin toivomme vastauksia ennen uuden hallituksen valintaa. Lomakkeella kartoitamme hallitustoiminnasta kiinnostuneita.

Lomakkeeseen vastaaminen on vapaaehtoista, eikä se sido asettumaan ehdolle syyskokouksessa. Voit myös asettua ehdolle vaikket täyttäsi lomaketta
Olemme kuitenkin kiitollisia mikäli käyt ilmaisemassa mahdollisen kiinnostuksesi.

Vastaus aikaa on syyskokoukseen saakka, jonka ajankohdasta tiedotetaan lähiaikoina.

Hallituksen pesteistä ja eri tehtävistä löydät tietoa Mentorin nettisivuilta sekä Instagramissa tällä ja viime viikolla pyörineet hallitusesittelyt on tallennettu tilin kohokohtiin. Lisäksi järjestämme myöhemmin myös hallitusesittelyn, josta tiedotamme lisää pikimmiten!

Linkki lomakkeeseen

Uncategorized

Mentor ry:n ja LähiTapiola Pirkanmaan yhteistyö

Olemme aloittaneet yhteistyön LähiTapiola Pirkanmaan kanssa!  

LähiTapiola Pirkanmaan asiakkaana hyödynnät mm. nämä edut: 

  • 30 % alennus koti-irtaimiston vakuutusmaksusta alle 27-vuotiaille sekä edullisempi 150 € omavastuun koti-irtaimiston vahinkoihin 
  • Irtaimistovakuutuksella vakuutat samalla matkatavarasi – ulkomailla ilman omavastuuta 
  • Henkilövakuutuksissa 20 % erityisalennus kaikille LähiTapiola Pirkanmaan asiakkaille 
  • Kun keskität asiointisi LähiTapiolaan, voit saada Omaetu-keskittämisalennusta jopa 17 %. Lisäksi vakuutukset kerryttävät sinulle S-ryhmän Bonusta, parhaimmillaan 5 %. 

Nappaa siis oma vakuutuksesi pikaisesti osoitteesta https://www.lahitapiola.fi/henkilo tai soittele numeroon 03 3391 1200!  

Uncategorized

Tuutorit 2020-2021

Hei Sinä uusi elokas-opiskelija!

Onnittelut opiskelupaikasta ja tervetuloa osaksi Mentoria!

Mentor ry:n vuoden 2020-2021 tuutoresittelyt on nyt päivitetty sivuillemme. Pääset tutustumaan uusiin tuutoreihin tarkemmin täältä.
Tuutorit ovat täällä juuri teitä varten ja auttavat asiassa kuin asiassa.

ps. olethan liittynyt jo fukseille luotuun FB-ryhmään ”Mentorin fuksit ja tuutorit 2020-2021”

Pian nähdään!

Uncategorized

Vaihto-oppilaana Englannissa

Moi kaikki ja hauskaa kevättä! 😊  

Vaikka eletäänkin kummallisia aikoja (ja ehkä myös nimenomaan sen takia) haluaisin vähän fiilistellä mun viime syksyä ja jakaa vaihtokokemuksia teidänkin kanssa! Pakkasin siis syyskuussa 2019 kamani kahteen matkalaukkuun ja lensin Englantiin, jossa vietin seuraavat kolme kuukautta Winchesterin yliopistossa. Vaikka Tamperetta ja etenkin omaa rakasta ainejärjestöä tuli ikävä, niin lähtisin silti uudestaan ihan milloin vain! 

Alun perin ajatuksena oli tehdä kasvatustieteen opintoja myös Winchesterissä, mutta päätinkin hyödyntää vaihtokokemuksen ihan jonkin muun asian kokeiluun; kurssini siis lopulta koostuivat luovasta kirjoittamisesta ja mediantutkimuksesta, ja nautin kyllä täysin rinnoin totaalisesta muutoksesta niin ympäristön kuin opiskelujenkin suhteen. Oman kokemuksen mukaan opinnot olivat huomattavasti lukiomaisempia kuin mihin kotiyliopistossa olen tottunut, mutta nopeasti sitä taas tottui lukiomuotoisempaan opiskeluun. Orientaatiopäivinä jo peloteltiin kahden tunnin luennoilla ja käytiin läpi eri keinoja miten keskittyä niin pitkään kun on tottunut aiemmin puolet lyhempiin opiskelupätkiin – suomalaisena vähän hymyilytti, kun neljänkin tunnin luennot ovat olleet välillä arkipäivää. Lopulta päädyin jättämään neljästä valitsemastani kurssista yhden pois, ja näin luentoja mahtui viikkoaikatauluuni noin kuusi; lähiopetusta siis noin 8-10 tuntia viikossa.  

Majoitus onnekseni löytyi koulun puolesta, ja opiskelijakylässä oli ihmisen hyvä olla, vaikka tästä aiheesta varmasti löytyy monenlaisia mielipiteitä. Itse asuin solussa viiden muun tytön kanssa, jotka olivat kaikki 18- ja 19- vuotiaita (neljä brittiä, yksi tsekki). Meillä oli jokaisella oma huone, ja solustamme löytyi yhteinen tilava keittiö ja kaksi suihkua ja vessaa. Yhdessä asuminen sujui pääosin ongelmitta, vaikka biletystä sai kuunnella lähes viikon jokaisena päivänä. Aluksi jännitin, että miten sitä näin 23- vuotiaana sopeutuu nuorempien kanssa elämiseen, mutta mitään ongelmaa ei sen suhteen ollut ja tulin kämppisten kanssa juttuun loistavasti alusta lähtien. Joskus saattaa kuitenkin olla majoitusvaihtoehtoja tarjolla varttuneemmille vaihto-opiskelijoille, joten niiden suhteen kyllä kannattaa pitää silmät auki, varsinkin jos haluaa enemmän hiljaisuutta ja omaa rauhaa! Moni britti kuitenkin muuttaa yliopiston alkaessa ensimmäistä kertaa omilleen, ja meno on sen mukaista. 

Winchester kaupunkina on aivan ihana, pieni ja idyllinen! Siellä on kuvattu mm. The Crown – ohjelmaa, ja monet paikat ovatkin kuin suoraan postikortista. Olen aina rakastanut Lontoota ja kävinkin siellä vaihtoni aikana useampaan otteeseen, mutta aina oli ihanaa palata takaisin Winchesterin rauhaan. Ihmiset ovat älyttömän ystävällisiä, ja kansainvälisiin opiskelijoihin suhtaudutaan oman kokemuksen mukaan erittäin positiivisesti ja hyväntahtoisesti. Yliopiston Student Union järjestää vuoden ympäri monia erilaisia tapahtumia ja reissuja, ja itselle esimerkiksi International society, Harry Potter society ja Alternative music society olivat tosi kivoja tutustumismahdollisuuksia uusiin ihmisiin.  

Kaiken kaikkiaan kolme kuukautta tuntui menevän silmän räpäyksessä – paljon tuli nähtyä, mutta paljon jäi myös näkemättä. Kaikki sujui suhteellisen jouhevasti aina hakemusten lähettämisestä majoituksen saamiseen, ja kohdeyliopistosta sai apua aina tarvittaessa. Suosittelen erittäin vahvasti vaihtoon lähtöä ja uusien asioiden kokeilua ihan jokaiselle, itse en vaihtaisi kokemusta pois mistään hinnasta! Vaihdon aikana tunnen kasvaneeni ihmisenä, saaneeni elinikäisiä ystäviä ja englanninkaan puhuminen ei enää jännitä. Jos tulee mitään kysymyksiä aiheesta mieleen, niin mua saa lähestyä millä alustalla vain, sähköpostista telegrammiin! 

Ihanaa kevättä kaikille, tsemppiä kursseihin ja isot etähalit!  
-Ronja Strand